Olja Ristić

IZLOG


Danas sa vrlo zanimljivom temom gost bloga je Tanja Taubner
TANJA T

Bez foliranja – izlozi su neprolazni izazov. Nema žene, a počesto i muškarca, koji ne zastane ispred izloga sa cipelama, galerijskih izloga, onih sa odećom ili sa knjigama… Još ako su atraktivno uređeni, još ako su svetlo, boje, raspored robe usklađeni sa istom – nema da omane.

Čudesno zanimljiva činjenica, bar za mene, jeste ta da je savremeni izlog izmislio niko drugi do Frenk Baum, autor čuvenog romana za decu „Čarobnjak iz Oza“. Nije ni čudo kada se uzme u obzir da je Baumu u mladosti pozorište bilo velika strast. Njegov osećaj za teatralnost naveo ga je da sam počne da se bavi trgovinom. Da li je Baum, budući da je bio iz poprilično imućne porodice, ovim tek zadovoljavao svoju potrebu za igrom? Vrlo moguće. Akcenat je stavio na vizuelni aranžman svoje radnje, tačnije – na izlog, i u tome je bio inovator. Naravno da bi njegovi koncepti danas delovali zastarelo, naivno čak, ali su tada zaista predstavljali nešto novo. Baumovi izlozi bili su puni mehaničkih leptirova, lutki za odeću koje misteriozno nestaju, svetlucavih lampi, zvezda koje se vrte i točkova koji se okreću. Kakogod – privlačili su pažnju i izazivali da se u radnju uđe.

     Vremenom je počeo da se rađa marketing u današnjem smislu te reči. Jedan od pionira bio je prof. Filip Kotler koji je 70-ih godina prošlog veka izumeo atmospherics tj. veštine, metode kako da se ljudi navedu da kupuju. Prva od njih bila je mjuzek – usklađivanje muzike sa robom, kako bi se ona uspešnije prodavala. Mjuzek navodi, i on je neprimetan. Deluje, ali ga gotovo ne čujemo. Kasnije se čitava priča upotpunjavala nizom atmospherics trikova poput naročitog raspoređivanja robe, posebnim sistemima prolaza pod čudnovatim uglovima, svakako dobro osmišljenih iako je reč o organizovanom neredu…

     Ne bi li tako trebalo da bude i sa našim izlozima? Uzmimo da u njima držimo tekstove koje objavljujemo na blogu, u časopisima…. Naravno da nam je stalo da čitaoci kroče unutra, da ih pročitaju i da ponešto od izloženog postane i njihovo.

Ima raznih izlagača, i raznih izloga. Ipak, dve kategorije dominiraju nad svim našim različitostima: ili uređujemo, svesno i marljivo, svoje izloge, ili izlozi uređuju sami sebe. Protiv drugog jesam, za prvo glasam uvek. Zato što tekst koji je tek izašao iz nas, iz onog prvog hinta i početnog nadahnuća, ne može biti dovoljno snažan ukoliko se ne uglača, poravna, sabere i dotera, dakle – ukoliko se ipak strateški ne isplanira. Da, ma kako grubo da zvuči, tekstovi jesu roba u izlogu.

Pa tako, ima izloga haotičnih, ima sumornih, kitnjastih, bezukusnih, preukusnih, otmenih, krajnje originalnih, nadobudnih, duhovitih, anemičnih, koleričnih ili potpuno praznih. Da, izlozi mogu da budu i prazni ali se uvek nađu oni koji i takve vole.

Sa izlozima je kao sa bilo kojim fenomenom na ovome svetu: svakog nađe njegova publika. Ali, o ukusima se ne raspravlja, niti se tuđi kriterijumi smeju kritikovati. Osim kada obezvređuju nas. Pa ni tad, kad malo bolje razmislim. Dovoljno je da dosledno sledimo sebe i da nam je u tome lepo. I da stojimo iza svih domina, šuma, durbina, praporaca, pustinja, ludila i svega što namerni i slučajni prolaznici u našem izlogu mogu da vide.

PS

Želim da napomenem da je „IZLOG“ bila jedna od tema na Kreativnoj radionici STREAM koju već duže vreme vodim. Obrađena lekcija o istoriji robnih kuća, mjuzeka i ostalog, bila je polazište za praktični rad kasnije to veče.

Tanja Taubner –   Kreativna radionica STREAM

Komentari na: "IZLOG" (5)

  1. Moram priznati da u ovoj ludoj trci zaboravih na izloge. Ponekad me valjda neki iznenadi kada ga divno ili tematski srede. Nekako su se promenili, i čini mi se sa krizom kod nas više se ne posvećuje toliko pažnje izlogu u smislu umetničke lepote. Više se istaknu proizvodi koje su kompanije platile da se istaknu i to je to. A kad se setim ranije Nova godina pa krenemo mama i ja da razgledamo, a izlozi se utrkivali ko će lepši da napravi…sećam se jednog italijanskog restorana koji je doneo neku divnu belu paučinastu ogradicu iza koje je Deda Mraz veliki vozio svoje kočije! Dan danas se sećam te lepote…pamtim taj izlog.

  2. Nekada je izlog bio ogledalo radnje, ulice i grada. Trgovine su imale zaposlene samo za sređivanje izloga, u školamaa su postojali smerovi za ovo zanimanje. Danas je, nažalost, izlig kod nas ogledalo našeg siromaštva i neinventivnosti, često i nečije gramzivosti.
    Hvala vama dvema na ovim informacijama, sjajno.

  3. A tek oni izlozi „Samo danas popust 50%“, „Samo danas sve za 50 dinaLa“ i tako mesecima 🙂

  4. Volim izloge, ali samo tri redovno posećujem… praznik su i za oči i za dušu. Isto kao i ovaj tekst! 🙂 Osim što podstiče na razmišljanje, pruža veoma zanimljive informacije. Veliki pozdrav i za tebe i za Tanju! 🙂

  5. Dopada mi se tekst, a i naučila sam nešto.
    Valjda zato i ne pišem ni na jednom blogu.
    A izloge u reali gledam i uživam, uglavnom su lepi!

Leave a reply to Olja Ristic slucajni bloger Odustani od odgovora

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Oblak oznaka

Živi trenutak

"Čovjek nije istkao tkanje života, on je samo nit u njemu. Što god čini tkanju, čini sam sebi." Poglavica Seattle

Dunjalučar

Magazin za filozofiju, kulturu i umjetnost

Majina igra

"Follow the rainbow over the stream, follow the fellow who follows a dream, follow the yellow brick road" :)

UMESTO ĆUTANJA

LIČNI BLOG

Sačuvaj trenutak

Jovanka Uljarević Pajkić

Jelena Zagorac nešto drugačije, Jelena Zagorac Something Different(ly)

Ovde nalaze svoje mesto razni sadržaji inspirisani knjigama i decom. Different content inspired by books and children find their place here.

Sanjin kutak :)

Poezija i još nešto

Imam da kažem

Šta sam ja videla putujući.

LORELAJ

Pišem jer volim da otkrivam, razumem, osećam, proživljavam, doživljavam, opisujem, razgovaram, delim i učim. Pišem - jer to volim.

procvaiznadizvora

Snezana P. Loncar

Клуб љубитеља језика

кутак за граматички тренутак

Dobro došli

Motivacija, priče i misli

O Duhu i njegovim Moćima

ex. O Umu i njegovim Igrama... Umjetnosti, Religiji, Filozofiji, Znanosti... i Književnosti!

Sopstveni portparol (do 2020)

Za pravilnu i zdravu duhovnu, duševnu i telesnu ishranu

Poštena vLajna

Prostakuša sa Pedigreom